Логопедична АБВГДейка
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
Вітаю Вас Гость | RSS
Меню сайту
Що Вас цікавить?
Cтатті [10]
СДГУ [1]
Порушення читання та письма [1]
Заїкання [2]
Вхід на сайт

Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 64
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites
  • Статистика

    Онлайн всього: 2
    Гостей: 1
    Користувачів: 1
    Olesya83
    Головна » Статті » Заїкання

    ПРИЙОМИ ОБСТЕЖЕННЯ МОТОРИКИ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАЇКАННЯМ

    ЗАВАНТАЖИТИ

    ПРИЙОМИ ОБСТЕЖЕННЯ МОТОРИКИ

    У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАЇКАННЯМ

    Як відомо, корекційна робота з заїкаючими дітьми спирається на дані медико- педагогічного обстеження, яке здійснюється спеціалістами різного профілю В зв'язку з тим, що при заїканні спостерігається ряд відхилень в ста­ні моторики, доцільно описати способи і прийоми її обстеження у дітей дошкільного віку.

    Обстеження є необхідним для встановлення характеру порушень довільної моторики, а також виявлення степені затримки або відставання в моторному розвитку. Ці дані слугують додатковим матеріалом для диференційної діаг­ностики невротичного і неврозоподібного заїкання. Вони допомагають визначити засоби диференційованого корекційного виливу в процесі логоритмічних занять і вибрати способи індивідуальної роботи.

    Обстеження краще проводити в три етапи: на початку, в середині і в кінці корекційних занять.

    За анамнестичними даними уточнюється дані про хід мовленнєвого розвитку від народження до трьох років, особливості розвитку локомоторно-статичних функцій, маніпулятивної діяльності, характер ігрової діяльності, наявність навиків самообслуговування (у співвідношенні з віковими нормами ).

    Обстеження стану довільної моторики включає наступні моменти:

    -   обстеження довільної мімічної моторики (якість і об'єм рухів м’язів лоба, очей, щік)

    -   мовної моторики (сила, точність, об'єм, переключення рухів губ, язика, щік)

    -  стану окремих компонентів загальної довільної моторики: статична і динамічна координація,               одночасність, чіткість рухів

    -  обстеження тонкої моторики пальців рук (якості і степені диференційованості рухів, можливості          дій з предметами)

    ОБСТЕЖЕННЯ ДОВІЛЬНОЇ МІМІЧНОЇ МОТОРИКИ

    Для обстеження дітей від 4 до 6 років використовуються тести Л.А.Кв­інта в модифікації Г.Гельнитця.

    1.     Підняти брови («Здивування»)

    2.     Трішки зімкнути повіки

    3.     Примружити очі («Яскраве сонечко»)

    4.     Щільно зімкнути повіки («Стало темно»)

    5.     Стиснути губи

    6.     Надати губам такого положення, яке потрібно для гри на духовому інст­рументі

    7.     Витягнути губи як для вимови звука «О»

    8.     Надути щоки

    9.     Оскалити зуби («Парканчик»)

    10.   Витягнути губи, як для свисту

    Завдання повторюються підряд 3 рази. Бажано проводити обстеження у ігровій формі.

    Оцінка проводиться за трибальною шкалою. За задумом авторів методики вона повинна відображати вираженість порушення функції, тому повноцінне, чітке виконання оцінюється 1 балом; часткове, нечітке виконання – 2 балами; невиконання більш ніж 7 завдань - 3балами.

    Дається загальна характеристика міміки за результатами спостережень за дитиною (жвава, в'яла, напружена, спокійна, амімія, кривляння, диференційована і недиференційована міміка).

    ОБСТЕЖЕННЯ МОВЛЕННЄВОЇ МОТОРИКИ

    1.     Відкривання і закривання рота.

    2.     Рот привідкрити, широко відкрити, закрити.

    3.     Імітація жувальних рухів.

    4.     Почергове надування щік.

    5.     Втягування щік.

    6.     Відтягування кутиків рота як для вимови звука «І», губи зробити круглими- звук «О», витягнути          губи – «У».

    7.     Висовування «широкого» і «вузького» язика, утримування заданої пози на рахунок до п'яти.

    8.     Покусування кінчика язика.

    9.      Торкання кінчиком язика почергово правого і лівого кутиків рота, верх­ньої і нижньої губи                    («Годинник»).

    10. Впирання кінчика язика в нижні зуби з одночасним вигинанням спинки язика («Кішка                           сердиться»).

    11.   Поклацування язиком («Конячка»).

    12.  Підняти кінчик язика вверх, облизати верхню губу («Смачне варення»).

    13. Присмоктування спинки язика до піднебіння і поклацування.

    14. Вимова голосних звуків на твердій і м'якій атаці.

    Завдання подаються у ігровій формі і повторюються по 3 рази кожне. Оцінюються сила (слабкі, сильні), точність (неточні, точні), об'єм (не­повний, повний), переключення (повільне, швидке) артикуляційних рухів. Відзначається наявність синкінезій, девіації язика, швидкість формування артикуляційно­го укладу, тривалість утримання пози.

    Оцінка: 1 бал-чітке виконання рухів; 2 бали - незначні зміни об'єму, сили і точності рухів; 3 бали - відсутність утримання поз; виражені зміни сили, точності, об'єму; труднощі у переключенні мовних рухів; девіація язика.

    ОБСТЕЖЕННЯ ЗАГАЛЬНОЇ ДОВІЛЬНОЇ МОТОРИКИ

    З цією метою використовуються тести мотометричної шкали Озерецького-Гельтниця. Обстежуються статична і динамічна координація, одночасність, чіткість рухів.

    4       РОКИ

    1.  Стояння протягом 15 сек. з закритими очима; руки витягнуті по вздовж тулуба, но­ги поставлені таким чином, щоб носок лівої ноги тісно притискався до п’ятки правої ноги, стопи розташовані по прямій лінії.(Зходження з мі­сця, балансування при виведенні бальної оцінки враховується як мінус).

    2.  Торкнутися, закривши очі, кінчика носа вказівним пальцем правої і лівої рук почергово (завдання  вважається  невиконаним, якщо дитина торкнеться не кінчика но­са, а якого-небудь іншого місця, або спочатку торкнеться іншого місця, а потім кінчика носа). Допускається повторення завдання 3 рази для кожної руки. Позитивна оцінка виставляється при дворазовому правильному вико­нанні завдання.

    3.  Підстрибування. Одночасно відриваються від землі дві ноги. Висота стри­бка не враховується. Завдання вважається невиконаним, якщо обстежуваний не вміє відразу відділити від землі дві ноги, стає при підстрибуванні на п’ятки, а не на носки, протягом 5 с. проводить менше 7 підстрибувань. Допускається повторення.

    4.   Обстежуваному пропонується протягом 10 с, вказівними пальцями горизонтально витягнутих рук вимальовувати у повітрі кола довільного але од­накового розміру. Правою рукою кола малюються за годинниковою стрілкою, лі­вою - проти годинникової стрілки. Завдання вважається невиконаним, якщо дитина повертала руками в одну сторону, вимальовувала кола неправильної форми або різного розміру. За­вдання може повторюватися не більше 3 раз.

    5.  Експериментатор подає обстежуваному руку і просить сильно потиснути її спочатку правою, потім лівою, потім двома руками. При наявності зайвих рухів завдання вважається невиконаним.

    5       РОКІВ

    1.  Стояння протягом 10 с. на пальцях ніг з відкритими очима. Руки витяг­нуті по швах, ноги щільно стиснуті, п’ятки і носки зімкнуті. Завдання вважається невиконаним, якщо обстежувана дитина зійшла з початкової позиції або торкнулася п’ятками підлоги. Враховується хитання, балансування, припіднімання і опускання на пальцях ніг. Допускається повторення до 3 раз.

    2.  Стрибання з відкритими очима почергово на правій і лівій нозі на ві­дстань 5 м. Дитина згинає під прямим кутом ногу в колінному суглобі, руки на стегнах. За сигналом вона починає стрибати і, дострибавши до завчасно вказаного їй місця, опускає підігнуту ногу. Швидкість не в­раховується. Завдання вважається невиконаним, якщо обстежуваний більш ніж на 50 см відхиляється від прямої лінії, торкається підлоги підіг­нутою ногою і розмахує руками. Допускається повторення завдан­ня 2 рази для кожної ноги.

    3.  Справа і зліва по боках сірникової коробки (на відстані, рівній довжи­ні сірника) розташовані тісно в ряд (вертикально) по 10 сірників з кожної сторони. За сигналом обстежуваний починає вкладати сірники в коробку, для чого він повинен великим і вказівним пальцями обох рук одно­часно брати з кожної сторони по сірнику і одночасно ж класти їх в коробку. Першими беруться сірники, найближчі до стінок коробки. Протягом 20 сек. повинно бути укладено не менше ніж по 5 сірників. Завдання вважається невиконаним, якщо дитина виконувала рухи неодночасно або ук­лала менше 5 сірників за 20 сек. Допускається повторення завдання.

    4.  Обстежуваному пропонується оскалити зуби (широко посміхнутися).Слід­кують за тим, щоб не було зайвих рухів.

    6       РОКІВ

    1   Стояння з відкритими очима протягом 10 с. почергово на правій і лівій нозі. Одна нога зігнута під прямим кутом у колінному суглобі, руки ви­тягнуті по швах. Завдання вважається невиконаним, якщо обстежуваний опустив припідняту ногу, торкнувся підлоги підігнутою ногою, зійшов з місця. Враховується і припіднімання підігнутої ноги, балансування під­скакування.

    2   Попадання м’ячем в ціль з відстані 1 м. Ціль - квадратна дощечка 25x25 сантиметрів на стіні, на рівні грудей обстежуваного. Дитина кидає м’яч діаметром 8 см з «розгорнутого плеча» спочатку правою, потім лівою ру­кою. Завдання вважається виконаним якщо з трьох метань правою рукою хлопчики два рази попадуть в ціль (дівчата - 2рази з 4 метань). В про­токолі вказується, для якої руки завдання не виконане. Можна повторити завдання.

    3   Перестрибнути з місця без розбігу через шнурівку, простягнуту на висо­ті 20 см. від підлоги. При стрибку необхідно згинати дві ноги і одно­часно відділити їх від землі. З трьох спроб досліджуваний повинен 2 рази перестрибнути шнурівку, не зачепивши її. Завдання вважається невиконаним при торканні руками підлоги, падінні.

    4    Обстежуваний крокує по кімнаті в довільному темпі. Крокуючи, він, взявши котушку у ліву руку, змотує з неї нитку і намотує її на вказів­ний палець правої руки протягом 15 с. Після перерви в 5-10 с. пропону­ють взяти котушку в праву руку. Завдання вважається невиконаним, якщо обстежуваний під час крокування більше 3 раз змінював темп або виконував завдання нерівномірно (відзначається, для якої руки виконання не вдалося). Допускається повторення 2 рази.

    ОБСТЕЖЕННЯ ТОНКИХ РУХІВ ПАЛЬЦІВ РУК

    Визначення якості і степені диференційованості рухів:

    -       стиснути пальці в кулак;

    -       загнути кожен з пальців почергово то на правій, то на лівій руці;

    -       з'єднати пальці однієї руки з пальцями іншої.

    ОБСТЕЖЕННЯ ДІЙ З ПРЕДМЕТАМИ

    -       викласти візерунок з мозаїки;

    -       самостійно застібнути ґудзики;

    -       креслити олівцем вертикальні палички в зошиті в лінійку;

    -       нанизувати на нитку намистинки;

    -       вкладати в коробку правою і лівою руками по одному 5 сірників.

    Оцінка: 1 бал - чітке виконання всіх завдань; 2 бали - виконання не більше 5 завдань із запропонованих; 3 бали - виконання одного-двох завдань з числа запропонованих; погана координація; незграбність рухів.

    ОБСТЕЖЕННЯ РОЗВИТКУ ВІДЧУТТЯ РИТМУ

    Дітям 5-6 років пропонується проплескати руками після показу педагога ритмічні малюнки знайомих пісень:

    1.     «Морозець, морозець».

    2.     «Гоп, гоп, гу-ту-ту».

    3.     «Сорока-ворона».

    Дітям 4-річного віку пропонується відтворити лише метр знайомої пісні.

    Оцінка: 1 бал - правильне відтворення ритму; 2 - невиконання двох завдань з п’яти; 3 бали - невміння відтворити ритмічний малюнок.

    При обстеженні, в процесі спостереження на логоритмічних заняттях враховуються: загальний вигляд дитини, осанка, відношення до мовленнєвої інструк­ції, активність, орієнтування в просторі, координація слова з рухом, наяв­ність патологічних і супутніх мові рухів, стан м’язового тонусу, ознаки втомлюваності, темп рухів, вправність в моторних навиках.

    При невротичному заїканні рухи недостатні в своєму технічному виконанні, що проявляється в нечіткості, невпевненості виконання при правильно­му відтворенні їх формули. Відзначаються прискорення і уповільнення темпу рухів; зустрічається деяка неточність при виконанні дрібних рухів. Мають місце труднощі у виконанні проб на статичну координацію, незначні зміни в рухливості мовного апарату По всім іншим параметрам (динамічна координація, одночасність рухів, ритм рухів, довільні мімічні рухи) у дітей високі показники.

    При неврозоподібному заїканні можна говорити про первинне порушення координації і одночасності рухів, недостатньому розвитку артикуляційних і мімічних м’язів та рухів, про зміни м’язового тонусу.

    СХЕМА ОБСТЕЖЕННЯ МОТОРИКИ

    Прізвище, ім’я, вік.

    Відношення до мовленнєвої інструкції.

    1.     Міміка (об’єм, якість, степінь диференційованості рухів).

    2.     Жестикуляція (жвава, в’яла, природня, різка, плавна, переважаючі жести).

    3.     Мовленнєва моторика (точність, об’єм, рухливість, переключення органів мов­ної артикуляції).

    4.     Темп рухів (швидкий, повільний, нормальний).

    5.     Ритм (точне, неточне відтво­рення ритмічного малюнка, неможливість відтворення ритму).

    6.     Статична координація (позу втримує добре, з утрудненням, не втримує).

    7.     Динамічна координація.

    8.     Одночасність рухів.

    9.     Чіткість рухів (наявність або відсутність синкинезій).

    10.   Тонкі рухи пальців рук (степінь диференційованості рухів, якість, темп, дії з предметами).

    11.   Координація слова з рухом (чітке поєднання слова з рухом, слово випе­реджує рух, відстає від нього, відсутність координації слова і руху).

    12.   Супутні мові рухи.

    13.   Орієнтування в просторі.

    14.   Стан м’язового тонусу.

    15.    Втомлюваність (швидко, повільно проявляються ознаки втоми, здатність до тривалої роботи).

    16.    Вправність у моторних навиках.

          Заключення.

    Категорія: Заїкання | Додав: kostimka (31.03.2016) | Автор: ---
    Переглядів: 663 | Теги: Заїкання | Рейтинг: 5.0/2
    Всього коментарів: 0
    avatar
    Усі матеріали сайту надані їх авторами для публікації або завантажені з відкритих джерел мережі Інтернет 
    і опубліковані виключно для ознайомлення та власного користування.
    Копіювання та цитування матеріалів сайту дозволяється та вітається 
    за умови надання активного посилання на сайт abcd-logoped.at.ua
    Логопедичний сайт для логопедів та батьків
    Никнейм Логопедична АБВГДейка зарегистрирован!