Мнемотехніка
Мнемотехніка (від грец. mnemonikon – мистецтво запам’ятовування) — система спеціальних прийомів, які полегшують запам’ятовування і збільшують об’єм пам’яті шляхом утворення штучних асоціацій.
Мнемотехніка основана на декількох простих принципах. Процесом запам’ятовування можна управляти свідомо, якщо запам’ятовування здійснюється в зоровій аналізаторній системі. Тобто, сприймаючи слово, потрібно його «перевести» в образ або з чимось його асоціювати. Запис образів в пам'ять реалізується простою мисленнєвою операцією «Поєднання образів».
Основний «секрет» мнемотехніки дуже простий і добре відомий. Коли людина в своїй уяві поєднає декілька зорових образів, мозок фіксує цей взаємозв’язок. І в подальшому, при пригадуванні по одному із образів цієї асоціації мозок відтворює всі раніше поєднані образи.
Можливості запам’ятовування за допомогою методів мнемотехніки в десятки разів перевищують можливості звичайної пам’яті.
Мнемотехніка допомагає розвивати:
- асоціативне мислення
- зорову і слухову пам'ять
- зорову і слухову увагу
- уяву
Завдання мнемотехніки:
- удосконалювати зорове і слухове сприймання;
- формувати у дітей навичок запам’ятовування;
- вчити дітей управляти своєю увагою, зробити її «слухняною» ;
- стимулювати інтелектуальний розвиток дитини;
- вчити запам’ятовувати будь-яку інформацію.
В якості зорової опори при заучуванні віршів можна підбирати до них відповідні за змістом картинки. Такий вірш дітям можна запропонувати у вигляді мнемотаблиці.
На кожне слово або маленьке словосполучення придумується картинка (зображення). Таким чином, весь вірш «замальовується» схематично. Після цього дитина по пам’яті, використовуючи графічне зображення, відтворює вірш повністю.
На початковому етапі дітям пропонується готова мнемотаблиця, а по мірі навчання дитина також активно включається в процес створення своєї схеми: спочатку із запровонованих картинок і зображень, а далі дитина сама пропонує, яку картинку можна підібрати до того чи іншого слова.
Використання опорних малюнків при вивчені віршів захоплює дітей, перетворює заняття на гру. Цей метод особливо ефективний для дітей з мовною патологією. В дошкільному і молодшому шкільному віці переважає наочно-образна пам'ять, і запам’ятовування носить в основному мимовільний характер. Зоровий же образ, який зберігається в дитини після прослуховування, перегляду малюнків, дозволяє значно швидше запам’ятати текст.
|