Дидактичний посібник «Звуко-складовий годинник» (своїми руками)
Опис посібника. У посібнику представлені ігрові вправи, наочні засоби, описані прийоми роботи логопеда з дітьми п'яти і шести років. Пропоновані вправи важливі не тільки для формування фонематичного сприйняття дітей і підготовки їх до навчання грамоти, але вони сприяють і загальному мовному розвитку дітей.
Діти засвоюють термінологію, пов'язану зі звучним словом, запам'ятовують і осмислено виконують завдання, що відноситься до звучного слова. Діти привчаються самостійно думати, активно використовувати вже засвоєні знання, спостерігати за словом, стежити за його змінами.
Дидактичний посібник виконано з картонних карток, на які наклеєні картинки, стрілочки вирізані з кольорового картону, закріплені кольоровим м'яким дротом.
Мета посібника: формування складової структури слів, розвиток уміння виділяти звуки в слові з різних позицій, порівнювати звуки в словах за способом утворення, за ступенем палаталізації, щодо участі голосу, закріплювати характеристику звуків: голосний-приголосний, твердий-м'який, дзвінкий-глухий.
Цілі:
Для дітей п'яти років. Закріплювати знання про звукову будову слова, вміння виділяти в словах певні звуки, відбирати слова довгі і короткі.
Для дітей шести років.
Удосконалювати знання дітей про складову будову слова.
Інструкції для виконання:
Для дітей п'яти років.
Вправи:
1.Знайти на годиннику найкоротше слово. Вказати на нього короткою стрілкою (Дитина направляє коротку стрілку, наприклад, на картинку «м'яч»). Як переробити слово «м'яч» в довше (м'ячик).
2. Вказати стрілками два довгих слова.
3.Знайти два слова: одне коротке (вказати на нього маленькою стрілкою), інше довге (направте на нього довгу стрілку).
4. Знайти слово, в якому є звук «с» (л, до, р, ш, п, т, ч і інші).
5. Як змінити слово «літак», щоб в ньому був звук «и»?
6. Чи є картинка, в назві якої є звук «р»?
Направте на цю картинку велику стрілку.
Для дітей шести років.
Вправи
1. Знайти слова, що складаються з одного (двох, трьох складів).
Коли педагог визначить, хто швидше виконає завдання (хто був першим, другим і ін.), Діти по черзі голосно вимовляють назви, ділять слова на склади, називають перший склад, другий склад.
2. Знайти картинки, на яких зображені птахи і тварини, в назвах яких три склади. У всіх випадках виграє той, хто відібрав більшу кількість картинок і правильно виконав завдання.
Питання і завдання можна варіювати по-різному, в залежності від мети і завдань, які необхідно вирішити в процесі гри.
Список використаних джерел:
1.Рібцун Ю. В. Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей молодшого
дошкільного віку із ЗНМ : програмно-методичний комплекс / Юлія
Валентинівна Рібцун. – К. : Освіта України, 2011. – 292 с.
2.Ткаченко Т.А. Развитие фонематического восприятия. Альбом дошкольника: Пособие для логопедов, воспитателей и родителей. –– М.: Издательство ГНОМ и Д, 2005. — 32 с. – (Практическая логопедия.)
|