Звуковий метод навчання читанню змінив існуючий до того буквоскладовий.
А що ж сьогодні? На сьогоднішній день існує 3 (основні) методики навчання читанню (всі інші модифікації цих трьох):
- традиційна, аналітико-синтетична: спочатку букви, потім склади, потім слова;
- складова (Зайцева): склади слова;
- методика Г.Домана: читання словами (глобальне або інтуїтивне читання).
В сучасній педагогіці традиційно найбільш поширено використання аналітико-синтетичного методу навчання читання.
Методика Зайцева є природовідповідною, сприяє розвитку та навчанню дитини. Характерна особливість- поєднання у процесі навчання абстрактних і наочних процедур ґрунтується на таких дидактичних принципах:
- від загального до конкретного, від конкретного до загального;
- від конкретно-образного через наочне до словесно-логічного;
- забезпечення наочності через різні канали сприйняття: системна подача матеріалу;
- алгоритмизация навчальних дій;
- урахування фізіології сприйняття дитиною навчальної інформації.
Заняття проходять в ігровій формі. Тут немає ні відстаючих, ні невдах, зберігається здоров’я дітей. Завдання, складність яких перебуває у зоні найближчого розвитку дитини, викликають у неї бажання вчитись. Під час навчання читанню з кубиками Зайцева дошкільнятам доводиться виконувати досить складні мисленнєві операції, якими вони оволодівають під керівництвом дорослих. Таким чином, методика Зайцева дає змогу організувати роботу дошкільника як подолання системи посильних труднощів і в такий спосіб найбільш інтенсивно задіяти в навчальній діяльності пізнавальний інтерес дитини.
Працюючи за методикою Зайцева, педагог використовує рекомендовані ігри і вправи, виходячи з власного педагогічного досвіду, кількості дітей у групі їхнього віку, розвитку, настрою дітей, у зручній для себе послідовності. Тривалість кожного заняття не більш 20 хв.
ВПРАВИ:
- Хто швидше знайде?
- Озвучити обраний склад.
- Озвучити обраний кубик.
- До кубика (наприклад: А) дібрати всі кубики з такою буквою. (кубики приносити по одному, озвучиваю : став «да»...)
- Складові картинки 0.5 -0.25 формату А-4 (від розміру картинки). В лівому верхньому кутку підписати буквами 2-2.5 (1,5-2) см. Надписи виконують двома кольорами: наголошені - чорними, ненаголошені - зеленим. З оборотного боку тільки надпис.
- Загадку не можуть відгадати - викласти кубиками відгадку.
- Можна написати загадки на картках з номерами, а відгадки на окремому листі пронумеровані.
Методика Зайцева ефективна щодо формування навичок читання. Однак вузька спрямованість лише на формування цієї навички робить її менш привабливою для дітей і педагогів. Забезпечуючи високі результати у формуванні навичок читання, вона однак досить реально програє у загальному розвивальному впливі на дитину. Тому використовувати її варто лише в поєднанні з іншими методиками, що мають ширшу розвивальну спрямованість
Варіація на тему складового навчання читанню «Розумні кубики» Олесі Ємельянової. До появи кирилиці українська мова формувалась і розвивалась як мова із складовою структурою і писемністю. Розроблена Ємельяновою методика враховує цю особливість нашої мови і дозволяє дітям швидко подолати головну складність - читання окремих букв замість злитного промовляння складів. Ілюструючі кожен склад набору малюнки грають роль одночасно і підказок і завдань.
На кожному боці кубика зображено предмет або тварина, назва якого починається зі складу, написаного під картинкою.
Дитина зможе зібрати 72 слова, зображених на кубиках і ще багато інших. (Н-д: муха- му+ калач-ка = мука)
МЕТОДИКА ГЛЕНА ДОМАНА (глобальне читання)
Дитині пропонують картки, написані великими червоними буквами. Дорослий вимовляє це слово. Іноді поряд кладуть малюнок. Дитина запам’ятовує слова цілісно.
Недоліки: пасивність методу - дитина тільки дивиться. Іноді дитина не співвідносить дане слово вне картки.
Серед дошкільників виділяються слідуючі групи дітей:
1 - «глобальні» - краще запам’ятовують цілі слова.
2 - «аналітичні» - поскладове читання.
3 - «контекстно-залежні» - впізнають слова в контексті.
Дослідження, проведені фахівцями центру патології мови, дозволили зробити висновок: дітям з порушенням мовлення необхідні різні методи пред’явлення завдань по навчанню читанню. Найбільш ефективним є глобальне або інтуїтивне читання. Такий метод навчання поширено на Заході. Дітям показують предмети, до них прикріплюються картки з написами («Що тут написано?» - 1-2 на день). Через деякий час картки переплутати, запропонувати розкласти по місцях. При вивченні букв діти знаходять букви у написах, визначають їх місце.
ВИБИРАЙТЕ СВІЙ!
|