У своїй логопедичної практиці я почала вивчати і використовувати абсолютно нове цікаве - методичний посібник-лепбук.
Звуковий лепбук - ефективний засіб автоматизації звуків, завдяки динамічності, емоційності проведення та зацікавленості дітей він дає можливість багато разів тренувати дитину в повторенні потрібних звуків, сприяє поповненню і активізації словника, формує правильну звуковимову, розвиває зв'язне мовлення та вміння висловлювати свої думки. У цьому полягає його педагогічна значущість. Застосування лепбука допомагає вчити дитину вчитися самостійно. Крім освітніх плюсів, він може сприйматися дітьми як скарб, до якого цікаво повертатися, перегортати.
Всі ігрові завдання і вправи лепбука відповідають певній темі і несуть в собі пізнавальну і розвиваючу функцію і служать для автоматизації та диференціації поставлених звуків, спрямовані на розвиток фонематичного слуху і сприйняття, дрібної і артикуляційної моторики, сприяє формуванню лексико-граматичних категорій.
Продумуючи матеріал для лепбука, необхідно якомога більше підібрати завдань на підключення різних аналізаторів:
- зорового (картинки, схеми, предмети, алгоритми, іграшки, мнемотаблиці);
- тактильного (моделювання літери, пальчикові ігри, вірші в поєднанні з рухами загальної моторики);
- слухового (інтонування складів, слів, фраз, прийом «закриті очі» - проголошення словесного матеріалу з закритими очима, з концентрацією уваги на артикуляцію та фонематичний слух).
При використанні ігрових завдань лепбука діти з великим задоволенням займаються, при цьому автоматизація поставлених звуків в грі здійснюється в більш складній і захоплюючій мовній ситуації, ніж при повторенні певних слів і фраз логопедом.
У кожній ігровій вправі вирішуються завдання мовного розвитку: дихання, артикуляційної моторики, фонематичного слуху, вдосконалення граматичної будови мовлення, закріплення словника, розвиток зв'язного мовлення.
У моєму звуковому лепбуці «Будиночок веселого язичка» пропонуються ігри та вправи, спрямовані на автоматизацію звуків у складах, словах, реченнях і зв'язного мовлення, а також на розвиток фонематичного слуху, мислення, зорового сприйняття, пам'яті, уваги, дрібної моторики, звукового аналізу та синтезу, граматики, збагачення словника.
Ігрові завдання лепбука пропонуються у формі подорожі веселого язичка по його улюбленим кімнатам.
Ігрові вправи «Весела гусінь»
Удосконалення артикуляційної моторики для сонорних звуків.
Ігрові вправи «Веселі метелики»
Удосконалення спрямованого повітряного струменю
Ігрові вправи «Свистілочка»
Завдання: закріплювати ізольовану вимову звуку [С].
Дитині пропонується показати як повзе змія. Вимовляння звуку дитиною супроводжується рухом пальців по доріжкам, драбинкам.
Ігрові вправи «Складові пісеньки»
Завдання: автоматизувати звук [С] в прямих, зворотних складах, із збігом приголосних звуків. Дитині пропонується послухати як співає Язичок, далі слідом за дорослим вона повторює склади.
«Буквознайка»
Завдання: закріплювати зоровий образ літери С, вчити диференціювати поняття «звук» і «літера», розвивати просторові уявлення та дрібну моторику.
Дитині пропонується обвести контур літери на аркуші паперу.
«Знайди літеру»
Завдання: розвивати зорову увагу. Вчитися виділяти букви в прихованому варіанті.
Дитина повинна знайти букви С, написані на фоні інших літер, підкреслити всі правильні літери С, виділити літери, написані в «дзеркальному» відображенні або в перевернутому вигляді, заштрихувати літеру С за зразком.
«Плутанина»
Завдання: розвивати зорову увагу, мислення, оптико-просторові уявлення, пам'ять, орфографічну пильність.
Дитині пропонується знайти і назвати предмети, зображені на зашумлених або заштрихованих картинках.
«Тіні»
Завдання: розвивати предметно-зоровий гнозис, мислення, оптико-просторові уявлення, збагачувати словниковий запас.
Дитині пропонується дізнатися і назвати предмет по тіньовому зображенню.
«Незвичайна галерея»
Завдання: розвивати предметно-зоровий гнозис, оптико-просторові уявлення, збагачувати словниковий запас.
Дитині пропонується назвати картинки серед контурних зображень букви С.
«Чарівні кишені»
Завдання: розвивати предметно-зоровий гнозис, мислення, оптико-просторові уявлення, дрібну моторику, збагачувати словниковий запас.
Дитина повинна покласти в кишеню картинки де є звук С
Ігрові вправи «Оживи друзів»
Завдання: розвивати предметно-зоровий гнозис, мислення, оптико-просторові уявлення, збагачувати словниковий запас, дрібну моторику
Дитина повинна допомогти веселому Язичку з'єднати точки так, щоб вийшла «ожила» картинка (друг) зі звуком С
«Чарівні чистомовки і скоромовки»
Завдання: автоматизувати звук [с] у фразах, реченнях, зв'язного мовлення; розвивати темп, ритм, інтонацію, чіткість і гучність вимови, слухове увагу і пам'ять, контроль над звуковимовою.
Дитина повторює або вимовляє чистомовки на звук [с].
«В гостях у лісових жителів»
Завдання: автоматизувати звук [с] в зв’язному мовленні.
Дитині пропонується розповісти казку або розповідь з опорою на мнемотаблицю.
|