«Система роботи з нерозмовляючими дітьми молодшого дошкільного віку»
Кількість дітей з мовленнєвою патологією останнім часом має тенденцію до зростання. З кожним роком збільшується кількість дітей зі складною мовленнєвою патологією, зокрема практично нерозмовляючих дітей. Причини цього явища різноманітні:
• на перше місце можна впевнено поставити пренатальне ураження ЦНС;
• далі ідуть: мозкова дисфункція, внутрішньоутробні інфекції різного характеру, гіпоксія плода, хронічні захворювання матері, ускладнення, що виникають в процесі пологів. У постнатальному періоді причиною затримки розвитку мовлення можуть стати захворювання дитини, травми, і т.д. На жаль, деякі батьки не надають значення відставання дитини в мовленнєвому розвитку, намагаються не звертати уваги, і сподіваються на те, що все само собою врегулюється. У зв'язку з цим діти з порушеннями мовлення потрапляють в дитячий садок тільки перед школою, в кращому випадку з чотирьох років. А найбільш значимий для корекції мовлення дітей вік - від трьох до п'яти років буває втраченим. У школі у такої дитини виникають проблеми з усною і письмовою мовою - під час навчання читання та письма. Але ж цього могло б і не бути, якби у дитини своєчасно виявили передбачають до недорозвинення мови фактори і вжили заходів щодо їх усунення. Необхідно якомога раніше діагностувати мовні порушення у дитини і починати корекційну роботу. У цьому навчальному році в групу для дітей з недорозвиненням засобів мови, в якій я працюю логопедом, був зарахований дитина, з яскраво вираженою мовною патологією у віці 4-х років. Характеристика на дитину Марія Б., 23. 09. 14 р народження, яка проживає за адресою: м Дніпро. Дівчинка народилася від III вагітності, що протікала на тлі дефіциту ваги, народилася недоношеною (38 тижнів) з масою тіла - 2100 гр. довжиною тіла - 48 см., закричала відразу. На штучному вигодовуванні з першого дня народження. Після пологів протягом місяця проводилися процедури з виходжування. Ранній розвиток дитини проходило з затримкою: Моторна формула (3 м - 6 м. - 14 м.) Зуби - до 4, 5 місяців з'явилося 4 зуба. У віці 1 року були всі зуби. Перші слова з'явилися до 1,5 років. Після 1,5 років мова припинилася в результаті стресу (уві сні злякалася різкого звуку дрилі). Масовий дитячий сад відвідувала з 2-х років, в цьому віці з'явилися 3 слова (мама, тато, дядько). Сім'я повна, умови життя і виховання задовільні. Адаптаційний період протікав без особливостей. Дівчинка товариська, вступає в контакт з дорослими, переважна настрій позитивний. Контактує в основному за допомогою жестів і міміки. Звернену мову розуміє на побутовому рівні, реакція на промову адекватна. Може виконати просту одноступневу інструкцію побутового характеру. Самостійна мова представлена обмеженою кількістю слів: (мама, тато, дядько, та, на), звуковими комплексами і звуконаслідування. Правила поведінки в колективі дотримується. Володіє елементарними культурно-гігієнічними навичками та навичками самообслуговування. Туалетом користується з мінімальною допомогою, в їжі використовує столові прилади. Одягається і роздягається за допомогою дорослого. У спільній з дітьми діяльності бере участь рідко. Заняття з фахівцями носять індивідуальний характер. На заняттях емоційна, працює охоче. Але не завжди справляється з поставленим завданням, швидко виснажується. Пізнавальні процеси порушені: увага нестійка, відзначається застрягання на певних монотонних діях (хлопки в долоні, постукування долонею об стіл). Обсяг уваги різко знижений. Пам'ять на низькому рівні. Переважає механічна, моторна, емоційна пам'ять. На музичних і фізкультурних заняттях оживлена, емоційна, але діє спонтанно. Ігрова діяльність не сформована, самостійно зайняти себе не може. Особливого інтересу до іграшок не проявляє. Ігри з іграшками носять маніпулятивний, безсюжетний або наслідувальний характер. Запас загальних знань і уявлень знижений за віком, формується з труднощами: Маша може співвідносити червоний, жовтий кольори зі зразком, може виконати елементарні дії з предметами (в межах вивченого матеріалу), розрізняє предмети за величиною. Навички образотворчої діяльності не сформовані, інтерес до цієї діяльності недостатній. Виконання завдань методом «Рука в руці» викликає протест. Батьки консультувалися у дитячого психоневролога. Діагноз: «Наслідки пренатального ураження головного мозку в формі правобічної пірамідної недостатності, розлад експресивної мови з синдромом моторної алалії, когнітивними порушеннями». (Лікування отримує). В даний момент проходить обстеження в генетичній консультації. Причини затримки психомовного розвитку На підставі аналізу анамнестичних даних, висновків психоневролога і генетика, результатів діагностичного обстеження і представленої характеристики можна зробити висновки про деякі причини затримки психомовного розвитку даної дитини:
а/ Дитина народилася раніше терміну, мозкові структури, що відповідають за розвиток мови і інтелекту в цілому ще не сформувалися остаточно;
б/ Низька маса тіла говорить також і про недостатній фізичній готовності плода до народження: - як загальна, так і дрібна моторика порушені: дівчинка астенічної статури з порушенням постави (не різко виражена сутулість), основні рухи недостатньо чіткі і координовані; Обличчя злегка асиметричне, маловиразну, носо-губні складки згладжені, м'язи слабкі - недостатнє змикання губ, салівація відсутня. Артикуляційна моторика порушена, руху артикуляційного апарату змащені, нечіткі, відзначається незначне тремор мови. Дрібна моторика на низькому рівні, руху незграбні, насилу захоплює і утримує предмети, особливо дрібні деталі мозаїки, конструктора; олівець тримає неправильно, захоплює його всією долонею, не може розкрити прищіпку, застібати і розстібати одяг.
в/ Відзначається загальна незрілість психіки: порушені процеси формування сприйняття, уваги, пам'яті, мислення. Основні напрямки корекційної роботи з метою реабілітації та соціалізації дитини.
Виходячи з цих даних намічаються основні напрямки корекційної роботи з метою реабілітації та соціалізації дитини, при обов'язковій медичної підтримки:
а/ психокорекція;
б/ корекція інтелектуального розвитку;
в/ логокорекція;
г/ корекція фізичного розвитку.
У корекційній роботі з розвитку мовлення з даним контингентом дітей провідне місце відводиться формуванню фонетичного сприйняття:
Необхідно викликати у дитини інтерес до звуків навколишнього світу і звуків мови, вчити його прислухатися, диференціювати немовні і мовні звуки, звуконаслідування;
Вчити диференціювати тихі й гучні фізичні звуки, вміти локалізувати звук в просторі, визначати напрямок і джерело звуку, співвідносити кількість звучань з числом.
Локалізувати і дізнаватися голос, відрізняти голоси різної гучності, орієнтуватися на зміст сказаного, розвивати стійку увага до звукової оболонці слова. Розвивати мовну пам'ять. Спонукати до відтворення по наслідуванню окремих звуків (голосних), звуконаслідувань, звукокомплексів і окремих, легко вимовлених слів, а потім і до самостійного їх відтворення.
|